Saturday 1 January 2011

Home » , » Good Bye 2010, Welcome 2011

0 Good Bye 2010, Welcome 2011


Assalamulaikum and hi to beyondmindeyesstudio readers... Sudah lama saya tidak menulis dalam blog ini.. Maklumlah sudah berbulan terpaksa berpisah dengan pc dan blog kesayangan. Baru-baru ini berkesempatan pulang ke kampung untuk menghadiri kenduri temuduga spa dan apa lagi, angkut saja pc dan semua perkakas bawak naik bas.. Satu beg balak (beg balik kampung), satu plastik bag besar (barang kraf, speaker, wayar-wayar dan plug-plug), sekotak cpu dan sekotak monitor LCD. Setelah kotak dibalut kemas yang tertera hanyalah label "AWAS! Barang Kaca.." haha.. Siapalah yang nak letak label barang komputer? LCD? CPU? Lesaplah jawabnya.. :D

Grafik di atas sekadar illustrasi sahaja dan penulis/pereka tidak berniat untuk menyambutnya pun. Dalam proses mencari idea untuk mereka e-card ini, saya telah meng-google imej sedemikian namun idea tak datang juga (walhal design yang ada di google adalah yang terbaru dan hebat-hebat belaka). Oleh yang demikian saya berhasrat untuk mereka imej saya sendiri yang simple tapi menarik dan telah merujuk kepada salah satu tutorial Typographic yang pernah saya pelajari.

Perkataan 3D
Perkataan dalam bentuk 3D telah dibuat dengan menggunakan perisian Rhinoceros yang baru saya pelajari. Credit to Mr. Hairol yang sudi berkongsi perisian ini. Tanpa perisian 3D seperti Rhinoceros, 3D Max dan lain-lain, kita boleh mendapatkan imej 3D dengan menggunakan perisian Adobe Illustrator (AI). Perisian AI saya dalam free version CS5 (Adobe Cretive Suite 5)  telah pun lama expired. (T_T)

Rhino ke PS?
Tak mungkin dapat pindahkan file Rhino ke PS. Kalau dalam AI boleh kerana bila nak save file ada pilihan format .ai. Boleh save dalam format ai dulu seterusnya ke PS. PIlihan yang saya ada hanyalah print screen image di Rhino dan paste di PS. Boleh edit macam biasa. Saya telah asingkan perkataan 2011 daripada perkataan Good Bye 2010 Welcome.

Permukaan bercorak
Fokus pada grafik ini ialah perkataan 2011.Maka ia diberi rupa yang lebih istimewa sedikit pada "face" (bahagian atas) dengan menambah warna dan corak. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan Magic Wand Tool dan Lasso tool yang menandakan ruangan yang perlu dicopy.

Contoh, kalau nombor 2, gunakan magic wand tool dan klik pada permukaan 2 sambil memastikan layer yang terhighlight adalah layer 2011. Kemudian copy dan paste. Ia akan menjadi layer yang baru. Warnakan layer ini. Klik semula magic wand tool di layer yang baru dan klik brush, pilih brush yang bercorak, adjustkan saiz brush, tetapkan warna dan akhir sekali klik kan pada face 2 tadi. Maka terhasillah face yang mempunyai corak.

Penambahan efek smoke dan fog
Boleh dilakukan dengan brush snoke dan fog. Pastikan latar belakang berwarna gelap bagi memastikan efek smoke dan fog menyerlah. Ubah di bahagian opacity untuk kejelasan efek smoke dan fog.

Sekian tutorial yang tak macam tutorial dari saya. Seandainya ada permintaan untuk lebih detailkan tutorial ini dengan penambahan langkah bergambar sila hubungi saya, insya Allah ada kelapangan saya siapkan juga.

Salam hormat dari saya..

Happy Designing and Happy Blogging...

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms