Saturday 10 October 2009

Home » , , , , , , » My PS Tutorial : A Custom Mp3 Player

0 My PS Tutorial : A Custom Mp3 Player

Jumaat, 9 Oct 2009.

:hi: Assalamualaikum dan alhamdulillah dapat jugak follow tutorial A Custom Mp3 Player menerusi laman developertutorials.com/. Dah lama tak buat tutorial PS, start buat la. Yang bermain-main di fikiran ialah untuk design rupa bentuk sebuah gadget... Mula-mula, macam biasalah kena cari idea dulu by searching images.. Last-last jumpa tutorial ni kat laman dia, so terus follow saja. Tengok dia punya step, punyalah panjang.. sampai 26 step! :sigh: Berapa lama time nak ambil ni sedangkan banyak lagi kerja nak buat.. Erm tak apa.. kura-kura atas perahu.. try dulu baru tahu.. dan diamjangan cakap banyak.. hahaha kura-kura lagi....

Setelah hampir 2 jam baru dapat disiapkan tutorial ni.. Lama tuh.. biasala bagi begineer macam saya. . tak jadi modify lagi... dan inilah hasilnya (telah dikecilkan saiznya dan dipaparkan pada kolum belah kiri blog ini). Jom kita zoom image tu.



Dan ini pula ialah image asal atau rupa yang sepatutnya saya design...

Ha macamana.. memang tak samakan? malu Tapi saya dah try follow each step.. masih tak jadi so saya pun modify ikut citarasa sendiri.. Aapapun saya dah belajar untuk buat skrin yang bercahaya macam tu, button dan satu perkara yang saya abaikan selama ini ialah Font jenis Webdings yang terdapat dalam PS rupanya ada simbol-simbol tertentu. Contoh, dalam image mp3 di atas ada simbol play. Setiap huruf a-z dan nombor 0-9 mewakili simbol-simbol tertentu. Susah jugak tu kena type dulu baru tahu.. Alternatif lain ambil di Custom Shape Tool atau pun create sendiri simbol-simbol tu. Susah pun kena jugak sebab dah namanya belajar.. Insya Allah jika ada kesempatan lain tutorial lain akan dimuat naik di laman ini.

Salam dari saya, happy designing and happy blogging...babai

Credits : Developer Tutorial
(Sila klik di sini untuk tutorial lengkap.)
Creating a Custom MP3 Player with Photoshop - Begin creating your mp3 player

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms