Wednesday 25 August 2010

Home » , » Merdeka 53 and Floating Button Badge

2 Merdeka 53 and Floating Button Badge

Sibuk-sibuk berpuasa dan excited nak raya macam lupa-lupa je kat Hari Kemerdekaan negara kita. Hehe.. Haip!! tak baik tu.. Saya stay rumah jadi tak adalah program-program kemerdekaan macam pejabat-pejabat ke. . Tapi tak mengapa, kat dalam blog-blog banyak promo tentang hari merdeka ni.. Yang ke 53 iye? Temanya "1 Malaysia Menjana Transformasi". Sedap jugak slogan ni.. siapakah yang merekanya? huhu..

Sambil blogwalking... ada terjumpa benda-benda baru saya nak kongsi dengan anda semua.. Dekat blog Cik Army4War- Flavour Of Life, saya terbaca di posting terbaru beliau akan kempen 1 blog 1 bendera dan akhirnya saya pun nak buat something patriotik kat blog saya ni. Saya dah letak widget bendera negara dalam bentuk button badge yang float kat blog. Dah cari widget yang macam tu tapi tak ada. So kena create sendiri, banyak nye kerja :
  • Search yahoo mengenai widget bendera malaysia yang ku chentai
  • Tak jumpa (malas nak search lama2)., jumpa bendera Malaysia kat laman Kumprinx.com yang telah diizin oleh empunya untuk download gambar bendera ni.
  • Buka Ps, buka fail button badge, edit la bendera Malaysia ni. Mula-mula save dalam jpeg aduss ada pulak background putih kat tepi.. yang background putih-putih ni tak mau yer... Lepas tu saya search kat yahoo macamana nak save image tanpa background.. ada kat somewhere punya link.. dia cakap.. (owh boleh cakap erk?) save dalam format gif sebab ia sokong transparent. Ok allright... then setelah saya save balik dan hosting balik image berkenaan, maka letak la image itu di blog saya.. tadaa dah jadi...

Tipuuu ar dia ni..cara nak buat floating image belum cerita lagi kat pembaca kan.. hehe...

Ok.. Let's transform the image into floating image on blog. Rasanya ramai yang dah tahu tapi yang belum tahu boleh ambil tauhu tahu.

Anda perlukan image apa-apa ajer.. host kan ia. Perhatian, kalau nak ambil button badge bendera kat blog saya pun boleh.. Saya izinkan. Image ni bersaiz 150px x150 px dalam format gif.



Pada gambar ini. klik kanan, save image as, dan save. Pastikan dalam bentuk gif. Lepas tu host kan kat mana-mana hosting. Dapatkan code html image tersebut.

Ok, sudah ada image, sudah ada kod html, jom kita mula..

Untuk langkah-langkahnya, pergi ke laman ini..
Membuat image atau widget terapung (floating) pada blog dengan mudah
kurang asam jawa betul, kata nak ajar tapi dia suruh pergi web lain.. hehe..sabarr.. sebabnya saya dah cuba buat tutorial dengan terperinci dengan memasukkan contoh-contoh kod tu tapi banyak kesukaran sebab dia floating sama!!So saya bagi link sajalah.

Untuk blog saya saya ambil code "Bahagian bawah penjuru kanan", kemudian saya gantikan url seperti yang diarahkan dengan url blog saya dan saya gantikan dgn kod html image yang telah saya hostkan.

Oh ya....siapa nak Wallpaper Edisi Istimewa dapatkan di blog Designer En. Mohzam di jomconteng.blogspot Semua boleh naik bendera ops.. boleh naik ibu jari maksudnya.. nice lah.. hehe..

Sekian dari saya, wassalam...

Happy Designing and Happy Blogging... Emoticon

2 comments:

army4war said...

hehehe... tq sudi singgah blog army4war tu.. wah siap tutorial buat badge hehe.. caaaayalaa semangat!!

MERDEKAA!!!

miss beyond said...

Iyer sama-sama Cik Army... Hehe semangat nak raya lagi kuat sebenarnya,ahaks.. puasa pun lom abis lg.. Hehe.. Merdeka!!

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Grants For Single Moms